Infantil
Primària
ESO
Postobligatoris
(16 anys o més)
Adreçat als i les alumnes de cicle mitjà i cicle superior de primària.
Fer un conte: què, qui, com? Consisteix en 3 sessions de xerrada, debat i taller a l’aula per parlar i treballar al voltant dels conceptes, les eines i els passos que intervenen en el procés de creació d’un conte, des de la ideació, la part narrativa i la part il·lustrada.
Es tracta d’una proposta de Contes a mida a realitzar amb l’escriptora i la il·lustradora d’aquesta iniciativa per tal de conèixer els detalls sobre la creació d’un llibre i posar a debat, amb els alumnes, els elements que intervenen en el procés (creació de personatges, redacció, la trama, l’estructura, la il·lustració,...). La primera sessió és més explicativa i les dues següents tenen una vessant més pràctica.
Objectius
Conèixer una escriptora i una il·lustradora així com el procés de creació d’un llibre i les parts que intervenen: des de la vessant literària i la vessant il·lustrativa
Fomentar la creativitat
Potenciar l’interès i fomentar l’hàbit de la lectura
Sessions:
Sessió conjunta: L’ofici d’escriure i il·lustrar (50 min.)
En aquesta primera sessió es presentaran les dues professionals de Contes a mida, es coneixeran els seus oficis i es debatrà sobre el procés de creació d’un llibre amb una estona per respondre preguntes.
Anna Marsal i Elisabet Serra. L’ofici d’escriure i il·lustrar:
a. Presentació de les dues professionals
b. Exposició d’alguns exemples d’obres fetes
c. El procés de creació d’un llibre – de la idea al paper.
d. Torn de preguntes al voltant de les professions
2. Sessió amb l’escriptora: La narració, els personatges i la història (50 min.)
En aquesta sessió amb la periodista i escriptora Anna Marsal, com que la vessant més genèrica de la professió d’escriure ja haurà estat explicada en la primera sessió, es centrarà més en l’acció narrativa, pensar i escriure, els gèneres, els personatges, l’entorn i l’escena, el relat, el narrador, algunes estratègies, consells i recursos.
a. Els gèneres literaris: una breu introducció als diferents gèneres, coneguts i desconeguts, per acabar centrant-nos en la narrativa.
b. Com creem una història: breu repàs del tema, els personatges, l’entorn.... abans de començar a escriure, pensem, després cap al paper.
c. Activitat: “Fem una història: les idees de Gianni Rodari”. A partir de les propostes del periodista i escriptor Gianni Rodari treballarem a l’aula algunes de les maneres d’inventar històries exprés, històries curtes. Dinàmica variable en funció de l’edat dels i les alumnes.
3. Sessió amb la il·lustradora: Tècniques i recursos il·lustratius (50 min.)
En aquesta sessió amb la il·lustradora Elisabet Serra, com que la vessant més genèrica de la professió d’il·lustradora ja haurà estat comentada en la primera sessió, se centrarà més en la part artística i tècnica de la il·lustració, algunes estratègies, consells i recursos.
*Segons l’edat dels infants es faran els punts a. i c. o b. i c.
a. La il·lustració, diferents estils: mostra i explicació de diferents estils com el carbonet, el llapis, l’aquarel·la, el digital...
b. La il·lustració i la imaginació: donar vida a les històries. Com sabem què hem de dibuixar quan tenim una història o un tema a davant, en què ens fixem, què escollim....
c. Activitat: “Il·lustrem una història”. Com que l’autora en la sessió anterior haurà treballat la ideació d’un (o més d’un) conte a través del taller, a partir de l’exposat la il·lustradora proposarà la creació d’una il·lustració per la història elaborada en la segona sessió.
Les tres sessions s'adaptaran a les edats (i nivell de comprensió) dels infants amb les modificacions corresponents en el contingut i detall dels aspectes i conceptes plantejats.
Nota: Tot i que la proposta és de les tres sessions, la primera es pot oferir sola, és a dir, només fent la xerrada al voltant de l’ofici d’escriure i il·lustrar amb les dues professionals (amb un preu diferent).