Infantil
Primària
ESO
Postobligatoris
(16 anys o més)
El taller "La dinàmica dels cubs" té per objectius:
Conèixer de forma general les normes que regulen de forma injusta el comerç internacional
Conèixer les conseqüències a països tercers que provoca la posada en pràctica d’aquestes normes
Promoure actituds de consum responsable
Conèixer les iniciatives de l’anomenat comerç just a l’estat espanyol
Continguts a treballar:
Les relacions entre els països del Nord i els països del Sud (com també amb els països en vies de desenvolupament) s’han construït sobre un pilar: el de la desigualtat. Es tracta d’una desigualtat basada en la riquesa creixent d’uns i en relegar a d’altres en la pobresa.
Aquesta realitat prové de fa segles i avui en dia es consolida accentuant un desequilibri de majors proporcions.
El taller que proposem a continuació pretén obrir els ull als seus participants, donar a conèixer les causes i les conseqüències d’aquest sistema dissenyat per mantenir en la pobresa a una gran majoria de la població del món, i beneficiar a una minoria.
Descripció de l’activitat:
Es divideixen els participants en quatre grups d’igual nombre de components i sense que se’ls ho digui representaran a quatre països: Estats Units, Japó, Nicaragua i Marroc. A tots els grups se’ls dona una ordre: fabricar cubs de cartolina de 8 cm. de costat (es pot dibuixar la plantilla a la pissarra) amb totes les arestes enganxades amb cinta adhesiva. Se’ls avisa que aquests cubs hauran de passar un control de qualitat i que no s’acceptaran els que arribin en males condicions. Guanyarà l’equip que més cubs fabriqui.
Cada equip rebrà material per a la construcció dels cubs. Però el rebran en diferents quantitats i qualitat. Només es pot fer servir el material que s'ha rebut.
Es dona el senyal de començar i se’ls avisa que la fabricació es tancarà en 20 minuts. El coordinador/a de l’activitat anirà rebent els cubs i els acceptarà o no segons provinguin d’un país occidental o d’un del tercer món (recordem que ells/es no saben que representen diferents països). S’aniran apuntant el nombre de cubs a la pissarra i un cop acabat el temps es fa una valoració, on se’ls descobrirà que eren treballadors d’uns països concrets.
La valoració és molt important, s’analitza com s’han sentit els participants i quines creuen que han estat les causes del seu èxit o el seu fracàs. Finalment es compara la simulació que han fet a través del joc i el que passa a la realitat.
Anàlisis de l’activitat:
Com us heu sentit?
Qui era qui?
Per què l’equip que tenia més gent ha perdut? (perquè tenen menys recursos, per les lleis de mercat, ...)
Creieu que tot això passa a la realitat?
Hi ha hagut guerres, robatoris, donacions...?